Еврипид Медеја

Драги пријатели,

Ве известувам дека излезе во печат трагедијата Медеја од Еврипид, во препев на проф. д-р Валериј Софрониевски. Изданието е на издавачкиот центар ТРИ. Исто така, ве информирам дека можете да си набавите голем дел од старогрчките драми по привлечна цена од 99 ден во книжарниците на ТРИ.

https://shop.kniga.mk/visible-categories/beletristika/novi-izdanija/mede-a.html

Во продолжение ви претставувам дел од препевот, познатиот говор на Медеја пред жените Коринтјанки, која во основа е трагедија за навреденото брачно легло (Јасон ја напушта Медеја за друга жена) и проблемот со граѓанство на сопружниците. Во овој говор се открива положбата на жените во класична Атина, или барем ставот што Еврипид го застапува:

МЕДЕЈА

Коринтјанки жени, од куќа, еве, излегов

да не ми нешто замерите; зар, знам, многу надмени 215

сред смртните има – и такви што се од погледи

поскраја и такви што се надвор в светот; но, некои

од тивки што се, лош глас за небрежност стекнуваат.

Зар, правда не постои во очите на смртните:

пред и јасно да го узнаат срцето на човека, 220

и на поглед сал го мразат, макар ништо не им згрешил.

Да, туѓинот мора на градот да се пригоди,

но немам фалби ни за граѓанин кој станал безочен

и кон својте сограѓани од неукост е нахален.

[Кратка пауза.]

Но, ова збитие што врз мене падна ненадејно 225

душата ми ја уништи: ме нема веќе, изгубив

за живот радост и копнеам да умрам, пријателки.

Зар, оној в кого вложив сѐ, убаво осознавам,

излезе – бил најлош од мажите,– тој, сопругот мој.

Од сите суштества што дишат и мисла имаат, 230

ние жените сме најнесреќно творение:

прво, по цена прескапа, мора сопруг да купиме,

а потем и за господар на својте тела мораме

да го прифатиме – зло уште поболно од она зло.

И в ова лежи премрежје најголемо – дали лош 235

ил’ честит ќе добиеш. Зар, развод слава за жената

не носи, а сопруг не е можно да се одбие.

А, стигнувајќи в дом со нови адети и правила,

мора гатачка да биде, штом дома не научила,

да знае како најдобро да општи со соложникот. 240

И ако добро сѐ ова со напор си изведеме

и мажот со нас живее, носејќи радо јарем свој,

животот е блажен. Ако ли не, смрт е благослов.

Маж, кога од тие внатре вкуќи ќе се снервира,

оди надвор и срце си од мачнина тој смирува 245

[свраќајќи ил’ кај пријател ил’ кај некој врсник свој],

А ние нужно мора в една сал душа да гледаме.

Кажуваат како ние пó дома, без опасност,

живот си живееме, тие, пак, со копје бијат бој.

Колку грешно мислат! Повеќе би сакала три пати 250

в бој зад штит да застанам одошто еднаш да родам!

[Кратка пауза.]

Сепак, зборов исто не важи за тебе и за мене:

зар, ти си имаш тука и град и куќа таткова,

и наслада од животот и дружба со пријатели,

а јас пуста сама, без град, трпам дрска неправда 255

од мажот, доведена ко плен од земја туѓинска,

и немам мајка, ниту брат, ниту никој роднина

кај може да се засолнам од оваа неволја.

Затоа, ќе сакам едно од тебе да побарам:

изнајдам ли некој пат ил’ средство да го накажам 260

мојот маж за овје зла, [и оној којшто му ја даде

ќерка си, и неа со која се ожени], – да молчите!

Та, жената за сѐ е друго полна стравови,

за битка слаба и не може меч да гледа железен,

но кога ќе се затекне во легло онеправдана, 265

е тогаш нема друг на светот нарав покрволочен.

Author: Даниела Тошева

Јас сум класичен филолог, професор на Институтот за класични студии, на Филозофскиот факултет во Скопје. Предавам предмети од областа на античката книжевност и култура. Еден од моите интереси од областа на класиката е античката драма, особено античката комедија, која беше предмет на истражување во мојата докторска дисертација. Оваа страна е наменета не само за студентите на класични студии, туку и за љубителите на античката драма, кои ќе добиваат корисни информации за драмските видови и за театарот и театарската продукција во антиката.

Leave a comment